Szkoła Podstawowa nr 1 w Śremie

Biuletyn Informacji Publicznej

Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1

IM. MIKOŁAJA KOPERNIKA

W ŚREMIE

Szkoła Podstawowa Nr 1

im. Mikołaja Kopernika

63-100 Śrem ul. J. Kochanowskiego 2

Program Wychowawczy uzyskał rekomendację Rady Pedagogicznej w dniu: 10 września 2014r.

Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną uchwaliła Program Wychowawczy w dniu: 29 września 2014r.

Wstęp

Program wychowawczy szkoły

określa

NACZELNY CEL WYCHOWANIA:

Wszechstronny rozwój osobowy uczniów – tj. w wymiarach: intelektualnym, psychicznym, fizycznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym

Wychowanie należy rozpocząć od rozwijania wrażliwości na dobro, od ukazywania atrakcyjności dobra, od jego promocji i reklamy, ponieważ wywierająca olbrzymi wpływ na dzieci i młodzież kultura masowa kojarzy mocne, udane życie z różnymi odmianami zła.

Program Wychowawczy został skonstruowany na podstawie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz następujących dokumentów:

· Statut Szkoły,

· Program rządowy „Bezpieczna i przyjazna szkoła na lata 2014-2016”,

· Ustawa o systemie oświaty.

Szkoła Podstawowa nr 1 jest placówką, do której uczęszcza wielu uczniów wywodzących się ze środowisk niewydolnych wychowawczo, z rodzin wielodzietnych bądź patologicznych, w których występuje problem alkoholowy lub przemoc. Uczniom tym udzielana jest szeroko rozumiana pomoc na terenie szkoły i poza nią, przy współpracy z:

· Ośrodkiem Pomocy Społecznej

· Komendą Powiatową Policji

· Sądem Rodzinnym

· Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną

Realizatorami i uczestnikami Programu są: uczniowie, nauczyciele, rodzice oraz podmioty wspierające.

SZKOŁA

INTELEKTU

DUCHA

WOLI

CIAŁA

· wzajemnego szacunku, akceptacji i zaufania,

· zaangażowania w naukę, zabawę i pracę,

· chęci do działania,

· kreatywnego myślenia,

· radości i humoru,

· entuzjazmu we własnej aktywności,

· nagród.

Rozdział I. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE

Program wychowawczy naszej szkoły stanowi całokształt działań wychowawczych uznawanych i ustanowionych w celu ich przestrzegania przez wszystkich członków społeczności szkoły.

Cel główny – wychowanie i przygotowanie uczniów do pełnego udziału w życiu rodzinnym, społecznym i kulturalnym

PRZEZ

kształtowanie takich wartości, jak:

· wrażliwość (empatia),

· odpowiedzialność,

· wytrwałość,

· samodzielność,

· krytycyzm,

· odwaga,

· prawdomówność,

· dobroć,

· sprawiedliwość,

· przyjaźń i tolerancja,

· otwartość na różne zagadnienia,

· twórcza postawa wobec problemów.

Zmierzamy do tego, aby absolwent naszej szkoły:

· był patriotą, dbał o czystość i piękno języka ojczystego,

· przejawiał szacunek dla innych narodów oraz był otwarty na dialog z przedstawicielami innych kultur i religii,

· był tolerancyjny wobec poglądów innych,

· znał i miał w poszanowaniu prawa człowieka oraz potrafił bronić własnych praw i respektować prawa innych,

· dostrzegał problemy drugiego człowieka, udzielał pomocy innym, gdy zaistnieje potrzeba, miał poczucie odpowiedzialności za siebie i innych,

· odznaczał się kulturą osobistą,

· cenił życie i zdrowie własne oraz innych, potrafił podejmować działania na rzecz jego ochrony, był przekonany o szkodliwości nałogów,

· rozumiał konieczność ochrony środowiska naturalnego człowieka, a także dostrzegał piękno przyrody ojczystej,

· dążył do oszczędnego i rozumnego gospodarowania własnym i społecznym mieniem,

· doceniał znaczenie nauki i techniki, dla rozwoju cywilizacji, wykazywał zainteresowanie innymi wytworami twórczej działalności człowieka oraz rozumiał potrzebę kształcenia się,

· kształtował w sobie nastawienie na dialog, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów przy jednoczesnym zachowaniu asertywnej postawy wobec otoczenia,

· umiał współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów,

· był wyczulony na cierpienie ludzi i zwierząt, umiał stanąć po stronie słabszych i pokrzywdzonych.

Rozdział II. DIAGNOZA POTRZEB I ZASOBÓW

Wybór celów Programu Wychowawczego został dokonany po dogłębnej analizie problemów wychowawczych występujących w społeczności szkolnej, która wykazała, iż najbardziej palącą potrzebą naszej szkoły jest szeroko zakrojona profilaktyka agresji i przemocy fizycznej oraz psychicznej.

ü Prawdopodobne przyczyny wymienionego problemu to:

· występowanie przemocy w rodzinie,

· modelowanie zachowań agresywnych w najbliższym otoczeniu,

· frustracja ważnych potrzeb (np. akceptacji, bezpieczeństwa, przynależności rodzinnej),

· brak umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych oraz kontrolowania emocji,

· niewydolność wychowawcza rodziców.

ü Działania podejmowane w celu rozwiązania występujących problemów:

· interwencje w środowisku rodzinnym,

· dostarczanie uczniom pozytywnych wzorców zachowań,

· wygaszanie zachowań agresywnych i wzmacnianie nieagresywnych,

· trening kontroli emocji i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,

· wprowadzanie jasnych norm i zasad egzekwowania ich przestrzegania,

· pomoc psychologiczno-pedagogiczna,

ü Zasoby społeczności szkolnej pomocne w likwidacji przyczyn problemów i ich łagodzeniu, korygowaniu skutków oraz zapobieganiu w przyszłości:

· komunikatywność i asertywność wychowawców klas,

· współpraca ze świetlicą szkolną,

· współpraca pedagoga i psychologa szkolnego z nauczycielami,

· oferta zajęć terapeutycznych dla uczniów z trudnościami szkolnymi, zaburzeniami zachowania oraz emocji,

· stała współpraca z rodzicami,

· współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Przychodnią Leczenia Uzależnień i Współuzależnień, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Wolontariatu, świetlicą socjoterapeutyczną, organizacjami charytatywnymi, Sądem Rodzinnym, kuratorami sądowymi oraz Komendą Powiatową Policji.

Rozdział III. CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

CEL PRIORYTETOWY:

PROMOWANIE POSTAW PROSPOŁECZNYCH I KREOWANIE POZYTYWNYCH WZORCÓW ZACHOWAŃ JAKO ALTERNATYWY WOBEC ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH

1. Cele ogólne:

· wspomaganie naturalnego rozwoju (zaspokajanie potrzeb, rozwijanie potencjałów i możliwości, budowanie wspierającej relacji nauczyciel-uczeń),

· kształtowanie pozytywnego sposobu myślenia i postaw prospołecznych (kreowanie i wskazywanie wzorców, przekazywanie wartości istotnych z punktu widzenia kultury),

· kształtowanie umiejętności intra- i interpersonalnych umożliwiających radzenie sobie ze stresem i emocjami oraz utrzymywanie pozytywnych relacji z innymi,

· profilaktyka zachowań ryzykownych (diagnozowanie zagrożeń, wyposażanie uczniów w wiedzę i umiejętności pomagające w radzeniu sobie z tymi zagrożeniami, proponowanie alternatywnych sposobów funkcjonowania, ochrona przed bezpośrednimi niebezpieczeństwami),

· korekcja deficytów i urazów powstałych w toku wcześniejszego wychowania (diagnoza deficytów, stwarzanie sytuacji wychowawczych w taki sposób, by uczeń mógł zdobywać nowe, konstruktywne doświadczenia),

· dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów poprzez wykorzystanie monitoringu wizyjnego.

2. Cele szczegółowe:

1. Przygotowanie dzieci z grupy przedszkolnej do nauki w szkole.

2. Zapewnienie nauki poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.

3. Umożliwianie poznawania wymaganych pojęć i zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym, co najmniej kontynuację na następnym etapie kształcenia.

4. Ukazywanie drogi do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści.

5. Rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności, myślenia analitycznego i syntetycznego.

6. Traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.

7. Upowszechnianie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.

8. Umożliwianie poznania dziedzictwa kulturowego postrzeganego w perspektywie kultury europejskiej.

9. Kształtowanie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy zgodnie z warunkami współczesnego świata.

10. Organizowanie w ramach planu zajęć szkolnych nauki religii dla uczniów (na życzenie rodziców). Szczegółowe warunki, sposób nauczania i kryteria oceniania określają odrębne przepisy.

11. Udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej przy współpracy pedagoga, psychologa szkolnego i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

12. Rozwijanie zainteresowań uczniów.

13. Zapewnianie możliwości realizacji nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

3. Zasady wykorzystania zapisów monitoringu:

1. System monitoringu wizyjnego Szkoły Podstawowej nr 1 w Śremie ma na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, zachowania zdrowia wśród uczniów.

2. System monitoringu wizyjnego Szkoły Podstawowej nr 1 w Śremie ma służyć podejmowaniu działań interwencyjnych, a także do wykorzystania wybranych materiałów do prezentowania dobrej praktyki zachowania uczniów.

3. Zapis w systemie monitoringu może być wykorzystany do ponoszenia konsekwencji przewidzianych w Statucie Szkoły.

4. W sytuacji pobicia, stosowania przemocy, kradzieży, uszkodzenia mienia, itp. zapis w systemie monitoringu zostanie wykorzystany do podjęcia odpowiednich działań przez Dyrekcję szkoły, wychowawców i nauczycieli, funkcjonariuszy Policji.

5. Wykorzystanie materiałów monitoringu wizyjnego może zostać po poddaniu zabiegom technicznym tak, aby osoby w nich pojawiające były anonimowe, zapis ten nie musi być stosowany w przypadku uzyskania zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub innych osób pojawiających się w w/w materiałach.

4. Treści wychowawcze realizowane w ramach programów nauczania z poszczególnych przedmiotów:

ü z zakresu edukacji prozdrowotnej:

1. Higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy i wypoczynku.

2. Bezpieczeństwo na drodze podczas gier i zabaw ruchowych; pierwsza pomoc w niektórych urazach.

3. Zabawy ruchowe i rekreacja, organizacja odrabiania lekcji i czasu wolnego; prawidłowa postawa ciała.

4. Rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, zalet i wad; kształtowanie właściwego stosunku do własnych pozytywnych i negatywnych emocji; radzenie sobie w sytuacjach trudnych i umiejętność szukania pomocy; zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu.

5. Podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich.

ü z zakresu ekologii i ochrony środowiska:

1. Wpływ codziennych czynności i zachowań w domu, szkole, miejscu zabawy i pracy na stan środowiska naturalnego.

2. Style życia i ich związek z wyczerpywaniem się zasobów naturalnych.

3. Obszary chronione oraz ich znaczenie w zachowaniu różnorodności biologicznej – zasady zachowania się w obszarach chronionych.

ü z zakresu czytelnictwa i edukacji medialnej:

1. Proces porozumiewania się, jego składniki i kontekst społeczny.

2. Komunikacja werbalna i niewerbalna; bezpośrednia i medialna.

3. Rodzaje mediów, ich istota i zasady funkcjonowania.

4. Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych, drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych i multimedialnych.

5. Podstawowe elementy języka poszczególnych rodzajów mediów. Rodzaje i gatunki przekazów medialnych.

ü z zakresu wychowania do życia w rodzinie:

1. Podstawowe funkcje rodziny, z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie.

2. Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu.

3. Więzi rodzinne, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie, konflikty i ich rozwiązywanie.

4. Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami. Macierzyństwo i ojcostwo. Identyfikacja z własną płcią. Akceptacja i szacunek dla ciała.

5. Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa, postawy asertywne.

ü z zakresu edukacji regionalnej

1. Najbliższe otoczenie domu rodzinnego, sąsiedztwa i szkoły.

2. Ogólna charakterystyka geograficzna i kulturowa regionu oraz jego podstawowe nazewnictwo, główne symbole regionalne.

3. Język regionu, gwara i nazewnictwo.

4. Lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje.

ü z zakresu wychowania patriotycznego i obywatelskiego

1. Godło i hymn państwowy.

2. Lokalne miejsca pamięci narodowej.

3. Sylwetki wielkich Polaków (artystów, uczonych, polityków, żołnierzy).

4. Jednostka i grupa. Życie w grupie (więzi, wartości, role, podejmowanie decyzji, konflikty, negocjacje).

5. Szkolny samorząd uczniowski

6. Prawa i obowiązki człowieka, obywatela, ucznia.

7. Wartości i normy życia społecznego. Kategoria dobra wspólnego. Patriotyzm. Kultura społeczna i polityczna.

Rozdział IV. SYTUACJE WYCHOWAWCZE

Sytuacje wychowawcze mają miejsce codziennie, w czasie całego pobytu dziecka w szkole. Przede wszystkim są to:

1. Fragmenty wszystkich zajęć.

2. Rozmowa z uczniem – wychowawcy, nauczyciela, dyrektora, pedagoga, psychologa.

3. Lekcje wychowawcze o różnorodnej tematyce.

4. Okolicznościowe imprezy klasowe.

5. Wycieczki klasowe i ogólnoszkolne (jedno- i wielodniowe).

6. Udział zaproszonych gości w lekcjach.

7. Wspólne wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, na rozmaite imprezy.

8. Rajdy szkolne.

9. Programy profilaktyczne.

10. Udział i współorganizacja akcji charytatywnych i ekologicznych.

11. Udział w uroczystościach szkolnych, olimpiadach przedmiotowych i sportowych, konkursach.

12. Organizacja Szkolnych Rekolekcji Wielkopostnych.

Wszyscy nauczyciele są odpowiedzialni za realizację wartości wychowawczych uznawanych i ustanowionych w szkole.

Szczególna rola przypada nauczycielowi – wychowawcy, który:

1. Programuje i organizuje proces wychowania w zespole klasowym, a w szczególności:

  • tworzy warunki do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
  • rozwiązuje efektywnie konflikty w klasie, a także między wychowankami a społecznością szkoły,
  • przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu, przekształca klasę w grupę samowychowania i samorządności.

2. Kształtuje umiejętności pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania zarówno własne, jak i innych osób.

3. Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie (grupie), koordynuje ich działania wychowawcze, organizuje indywidualną opiekę nad uczniami z trudnościami.

4. Ściśle współpracuje z rodzinami wychowanków, z klasową radą rodziców, informuje ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włącza rodziców w organizacyjne sprawy klasy (grupy).

5. Współdziała z pedagogiem i psychologiem szkolnym oraz innymi podmiotami opiekuńczymi w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców.

6. Prawidłowo prowadzi dokumentację klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne).

7. Współdecyduje z samorządem klasy, z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy.

8. Ustala oceny z zachowania swoich wychowanków.

9. Ustanawia przy współpracy z klasą i szkolną radą rodziców własne formy nagradzania i motywowania wychowanków.

10. Wnioskuje o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psychospołecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i kierownictwa szkoły.

11. Odpowiada za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców na rzecz swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno – wychowawczej.

Rozdział V. OPIEKA WYCHOWAWCZA

1. Opieka wychowawcza sprawowana przez wszystkich nauczycieli wychowawców:

· rozmowy i interwencje w sytuacjach trudnych,

  • doradztwo pedagogiczne dla rodziców niewydolnych wychowawczo,
  • realizacja programów profilaktycznych
  • objęcie szczególną opieką pedagogiczną miejsc niebezpiecznych w szkole (dyżury),

· dbanie o realizację obowiązku szkolnego, dokonywanie okresowej diagnozy frekwencji uczniów na zajęciach szkolnych.

2. Oddziaływania wychowawcze pedagoga szkolnego:

· wnikliwe rozpoznawanie sytuacji wychowawczej w szkole – wyłonienie uczniów z symptomami niedostosowania społecznego, zaburzeń zachowania i demoralizacji oraz objęcie ich odpowiednią formą pomocy,

· kontakty z wychowawcami klas i nauczycielami w celu systematycznej wymiany informacji nt. uczniów doznających trudności w funkcjonowaniu szkolnym,

· wyłonienie uczniów kwalifikujących się do objęcia różnymi formami zajęć o charakterze terapeutycznym,

· utrzymywanie systematycznych kontaktów z rodzicami uczniów sprawiającymi poważne trudności wychowawcze – wspólne planowanie strategii działań pomocowych i naprawczych

· realizacja zajęć profilaktycznych zmierzających do minimalizowania zachowań niepożądanych wśród uczniów tj. stosowanie różnych form przemocy i agresji, używanie środków psychoaktywnych,

· prowadzenie warsztatów umiejętności wychowawczych dla rodziców,

· podejmowanie działań interwencyjnych i mediacyjnych w różnych sytuacjach kryzysowych pojawiających się w szkole,

· wdrażanie szkoły do udziału w profilaktycznych programach i kampaniach społecznych tj. „Szkoła bez Przemocy”, „Zachowaj Trzeźwy Umysł”,

· współpraca z instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi wychowawczą pracę szkoły, m.in. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Ośrodek Pomocy Społecznej, Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej, Komenda Powiatowa Policji,

· udzielanie wsparcia i pomocy uczniom doświadczających różnych trudności szkolnych lub środowiskowych

3. Oddziaływania wychowawcze psychologa szkolnego:

· organizowanie zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów z zaburzeniami zachowań, niedostosowanych społecznie oraz uczniów w trudnej sytuacji życiowej,

· diagnoza psychologiczna zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania uczniów – wywiady środowiskowo – rozwojowe, konsultacje, obserwacje ucznia w systemie szkolnym,

· współpraca z pedagogiem szkolnym, wychowawcami i rodzicami w minimalizowaniu skutków zaburzeń rozwojowych, zaburzeń zachowania, oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,

· podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli w sytuacjach kryzysowych,

· realizacja zajęć profilaktycznych zmierzających do zapobiegania i likwidacji zachowań agresywnych wśród dzieci,

· realizacja programów profilaktycznych zapobiegających uzależnieniom,

· współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w zakresie udzielania specjalistycznej pomocy w indywidualnych przypadkach.

4. Współpraca szkoły z sądem i policją:

· przeprowadzanie indywidualnych rozmów z uczniami o charakterze profilaktyczno – ostrzegawczym,

· kierowanie spraw uczniów zagrożonych patologią do Sądu Rodzinnego,

· spotkania dzieci klas I – III z policjantem w celu przybliżenia zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,

· pogadanki i prelekcje inspektora do spraw nieletnich,

· utrzymywanie systematycznej współpracy z pedagogiem szkolnym w zakresie profilaktyki niedostosowań społecznych uczniów (konsultacje, wizyty domowe, rozmowy z uczniami itp.).

5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną:

· kierowanie na badania psychologiczno – pedagogiczne uczniów doznających niepowodzeń szkolnych lub przejawiających zaburzenia w zachowaniu,

· diagnozowanie zaburzeń rozwojowych uczniów, opiniowanie i orzekanie o udzielaniu odpowiednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły,

· udzielanie specjalistycznej pomocy uczniom i ich rodzicom na terenie Poradni.

6. Współpraca z instytucjami pozaszkolnymi (Przychodnia Leczenia Uzależnień i Współuzależnień, Ośrodek Pomocy Społecznej, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Centrum Wolontariatu, świetlice socjoterapeutyczne, organizacje charytatywne, kuratorzy sądowi) poprzez podejmowanie wspólnych oddziaływań wobec uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy wychowawczej.

Rozdział VI. OPIS RYTUAŁU SZKOLNEGO. KALENDARZ ŚWIĄT I UROCZYSTOŚCI

1. W naszej szkole odbywają się stałe uroczystości różnego typu o charakterze wychowawczym i kulturalnym.

Uroczystości ogólnoszkolne:

· Inauguracja roku szkolnego – 1 IX

· Pasowanie przedszkolaków i pierwszoklasistów – X

· Święto Niepodległości – 11 XI

· Powstanie Wielkopolskie – XII / I

· Święto Patrona Szkoły – 19 II

· Szkolne Rekolekcje Wielkopostne – III/IV

· Obchody Dni Ziemi – IV

· Rocznica Konstytucji 3 Maja – V

· Drzwi Otwarte dla przyszłych uczniów klas I i oddziałów przedszkolnych – IV/V

· Dzień Dziecka i Sportu – VI

· Dzień Przeciw Przemocy – VI

· Uroczystość zakończenia roku szkolnego dla klas 6 -VI

· Uroczystość zakończenia roku szkolnego dla klas 1 – 5 -VI

2. W większości wymienionych wyżej uroczystości bierze udział poczet sztandarowy. Na zakończenie roku szkolnego następuje przekazanie sztandaru szkoły. Drzewcowy pocztu sztandarowego wypowiada słowa:

„Przekazujemy Wam Sztandar Szkoły, przedmiot naszej czci i dumy. Chcemy, abyście godnie reprezentowali naszą szkołę i jej patrona i nigdy nie przynieśli jej wstydu”.

Nowy drzewcowy pocztu sztandarowego, przyjmując sztandar, składa przyrzeczenie:

„Przyjmujemy Sztandar Szkoły i uroczyście przyrzekamy, że nie zawiedziemy pokładanego w nas zaufania”.

W dniu Święta Patrona Szkoły tradycyjnie pełniona jest warta honorowa przy tablicy Mikołaja Kopernika. Również w tym dniu oraz na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego delegacje uczniów składają kwiaty pod tablicą patrona.

Poczet sztandarowy oraz delegacje z wiązankami kwiatów reprezentują naszą szkołę także w lokalnych i państwowych obchodach rocznicowych np. 1 IX, 20 X, 11 XI, itp.

3. Kontynuacja i rozwijanie tradycji szkoły, poszanowanie symboli narodowych jest ważną częścią wychowania młodych ludzi. W celu ułatwienia integracji pierwszoklasistów, co roku w październiku odbywa się pasowanie i ślubowanie klas I.

Tekst ślubowania:

„Obiecuję: Pilnie się uczyć, przestrzegać przyjętych na siebie obowiązków. Chcę być dobrym uczniem w szkole, dzieckiem w rodzinie, kolegą w pracy, nauce i zabawie”.

Nasza szkoła ma kronikę prowadzoną od 1945 roku. Mamy również Honorową Księgę Sztandaru, gdzie od 1977 roku wpisują się absolwenci szkoły – przodownicy nauki.

4. Uroczystości i działania szkolne podejmowane przez nauczycieli, pedagoga, psychologa, nauczycieli bibliotekarzy i wychowawców świetlicy dla uczniów i rodziców:

· wybory rad klasowych,

· Dzień Chłopca, Andrzejki,

· Mikołajki, spotkania wigilijne,

· Dzień Babci i Dziadka,

· Dzień Kobiet, Dzień Matki,

· Światowy Dzień Pluszowego Misia

· pasowanie uczniów klas I na czytelnika biblioteki,

· warsztaty umiejętności wychowawczych dla rodziców

· warsztaty artystyczne dla dzieci i rodziców,

· imieniny uczniów,

· wywiadówki połączone z lekcjami otwartymi,

· spotkania z ciekawymi ludźmi,

· wycieczki i biwaki zaplanowane przez wychowawców, rodziców z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów,

· szkolne zawody sportowe,

· akcje charytatywne.

Rozdział VII. ZASADY I FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

1. Zasady współpracy:

· dobra komunikacja – otwartość na dialog,

· bezpośredni dostęp do nauczyciela, pedagoga, psychologa, dyrekcji,

· uwzględnienie oczekiwań rodziców i potrzeb szkoły w planowaniu pracy dydaktyczno – wychowawczej.

2. Formy współpracy:

· wywiadówki,

· rozmowy indywidualne,

· korespondencje,

· współdziałanie z wychowawcą (szczególnie trójek klasowych) przy organizowaniu uroczystości dla klasy i szkoły,

· lekcje otwarte,

· poradnictwo psychologiczno – pedagogiczne,

· pedagogizacja rodziców,

· pomoc materialna.

Rozdział VIII. SZKOLNY SYSTEM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH

1. Szkoła organizuje koła zainteresowań, zajęcia sportowo-rekreacyjne, zespoły pomocy w nauce (Szkolny Klub Wolontariatu), gimnastykę korekcyjną oraz zajęcia z rytmiki w klasach I – III w ramach posiadanych środków finansowych. Na terenie szkoły w zależności od organizacji danego roku szkolnego działają następujące koła zainteresowań: sportowe, teatralne, informatyczne, filmowe, dziennikarskie, misyjne, prozdrowotne, taneczne, hafciarskie, plastyczne, gitarowe, muzyczne

2. Postawy oraz umiejętności społeczne i organizacyjne są kształtowane i utrwalane dzięki działalności Samorządu Uczniowskiego przede wszystkim poprzez:

· kształtowanie nawyków współpracy i współdziałania w zespole,

  • przyjęcie współodpowiedzialności za utrzymanie porządku w szkole,
  • organizowanie czasu wolnego uczniów,
  • umocnienie postaw patriotycznych młodzieży,
  • włączanie się w akcje o charakterze dobroczynnym,
  • samodzielne organizowanie niektórych imprez szkolnych.

Rozdział IX. SYSTEM MOTYWACYJNY W WYCHOWANIU

Kryteria oceniania zachowania

1. Szkoła promuje pozytywne zachowania i postawy u uczniów poprzez:

· pochwały ustne wobec całej klasy i rodziców,

· wpisy do klasowego zeszytu pochwał

· nagradzanie najwyższymi ocenami z zachowania,

· list pochwalny dyrektora szkoły do rodziców lub opiekunów ucznia,

· wyróżnienia dla najlepszych uczniów, sportowców, społeczników na zakończenie roku szkolnego, wręczane w obecności całej szkoły,

· prezentacja osiągnięć uczniów (wystawa dyplomów) z konkursów i zawodów szkolnych i międzyszkolnych w gablocie,

· publiczne nagradzanie uczniów wyróżnionych w konkursach organizowanych przez szkołę,

· reprezentowanie szkoły w poczcie sztandarowym,

· wpis do Księgi Honorowej Absolwentów na zakończenie nauki w szkole podstawowej uczniów osiągających najlepsze wyniki w nauce.

2. Weryfikacja zachowań i postaw niepożądanych:

· nagany ustne,

· wpis do klasowego zeszytu spostrzeżeń,

· kontakt z rodzicami ( korespondencja, wizyty domowe, spotkania w szkole)

· rozmowa profilaktyczno – ostrzegawcza z pedagogiem lub psychologiem szkolnym,

· ponoszenie konsekwencji negatywnych zachowań w formie pracy na rzecz szkoły,

· rozmowy dyscyplinujące z dyrektorem szkoły,

· obniżenie oceny z zachowania,

· przeniesienie ucznia do innej klasy decyzją dyrektora,

· w przypadku rażącego naruszenia regulaminu szkoły na wniosek dyrektora uczeń może być przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły.

3. Prawa i obowiązki ucznia Szkoły Podstawowej nr 1:

A). Uczeń ma prawo do:

· właściwego i zorganizowanego procesu kształcenia,

· opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, do ochrony i poszanowania godności,

· życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno –wychowawczym,

· swobody wyrażania myśli i przekonań oraz wyznawanej religii – jeżeli nie narusza tym dobra i godności innych osób,

· rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

· sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,

· pomocy w przypadku trudności w nauce, korzystania z poradnictwa psychologicznego i zawodowego,

· korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, zbiorów biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych,

· wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową zrzeszenia i organizacje działające w szkole,

· korzystania z pomocy materialnej lub doraźnej w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.

B). Uczeń ma obowiązek:

· przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły,

· przestrzegać zasad regulaminu szkoły,

· uczyć się systematycznie, pracować nad rozwijaniem zdolności i zainteresowań,

· aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,

· godnie reprezentować szkołę,

· odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników szkoły,

· zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia z ludźmi,

· chronić zdrowie i życie własne oraz innych,

· dbać o ład, porządek i higienę oraz wspólne dobro: sprzęt, urządzenia, pomoce i przybory szkolne,

· chronić środowisko naturalne.

4. Kryteria oceny z zachowania w klasach IV – VI:

Ocena z zachowania: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.

Pozytywne działania uczniów:

· udział w konkursie,

· reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych ,

· praca na rzecz klasy,

· praca na rzecz szkoły ( np. pomoc przy organizowaniu imprezy szkolnej),

· praca na rzecz innych, działalność charytatywna,

· pomoc kolegom w nauce,

· wyjątkowa kultura osobista,

· sumienne wykonywanie obowiązków szkolnych ,

· pomysłowość, przedsiębiorczość, inicjatywa w działaniu, chęci.

Niepożądane działania uczniów:

· przeszkadzanie podczas lekcji,

· niewykonywanie poleceń nauczyciela,

· aroganckie zwroty, zachowanie wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły,

· ubliżanie innym, wulgarne słownictwo,

· bójki, zachowania agresywne,

· niestosowne zachowanie się w stołówce, przy sklepiku, na wycieczce,

· niszczenie sprzętu i mienia szkolnego

· niszczenie rzeczy innych osób,

· kradzieże,

· zaśmiecanie otoczenia,

· stosowanie używek,

· spóźnianie się na lekcje,

· opuszczanie lekcji bez usprawiedliwienia (wagary),

· wyłudzanie pieniędzy,

· kłamstwo, oszukiwanie,

· świadome krzywdzenie innych np.: plotki, fałszywe pomówienia, oskarżenia, niekoleżeńskie zachowania, itp.

5. W grupie przedszkolnej oraz w klasach I – III ocena z zachowania jest oceną opisową.

6. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:

  • oceny z zajęć edukacyjnych,
  • promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ppkt.:

A) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

B) Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

Rozdział X. ZADANIA DO REALIZACJI NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH NAUCZANIA

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA GRUPY PRZEDSZKOLNEJ

Cel wychowania: Dziecko rozróżnia dobro i zło w sytuacjach życia codziennego.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

  • Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych.
  • Rozpoznaje i nazywa uczucia własne i innych osób
  • Próbuje samodzielnie rozwiązywać konflikty zaistniałe w grupie.
Lp. Cele operacyjne Zadania 1. Poznajemy reguły obowiązujące w przedszkolu – Tworzenie kodeksu grzecznego przedszkolaka. – Wywiązywanie się z zawartych umów na początku roku określających co nam wolno, a czego nie wolno. – Posiadanie umiejętności ponoszenia konsekwencji swoich czynów. – Posiadanie umiejętności współżycia w społeczeństwie zgodnie z przyjętymi normami. 2. Przestrzegamy zasad dobrego zachowania – Czytanie historyjek określających dobre i złe zachowanie – Organizowanie wyjazdów do teatru, wyjścia na spektakle, wizyty u rówieśników, uroczystości szkolne. – Tworzenie scenek dramowych i inscenizacji. – Poznanie dobrych manier i stosowanie ich w życiu codziennym.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY PIERWSZEJ

Cel wychowania: Dziecko znajduje swoje miejsce w grupie i działa w niej.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Ma poczucie przynależności do klasy.

· Odczuwa i zaspokaja potrzebę działania w klasie jako grupie rówieśniczej.

· Współtworzy i respektuje normy grupowe.

· Doświadcza współzależności i współodpowiedzialności za działanie grupy.

· Zna korzenie własnego pochodzenia.

Cele operacyjneZadania
1.Poznajemy się przez zabawę.Gry i zabawy integracyjne np. · „Jak masz na imię”, · „Pozwólcie, że wam przedstawię”. Organizujemy i bierzemy udział w uroczystościach klasowych i szkolnych np.: · urodziny, imieniny, · pasowanie na ucznia, · wigilia klasowa, · balik karnawałowy, · uroczystości okolicznościowe.
2.Tworzymy grupy zadaniowe. Rozwijamy samodzielność, odpowiedzialność i wiarę we własne siły.Jesteśmy współgospodarzami izby lekcyjnej. Z pomocą rodziców zagospodarujemy swoją salę. Ustalamy zakresy obowiązków (przynależność okresowo zmienna). Dbamy o ład i porządek w tornistrze i na ławkach. Utrzymujemy czystość w klasie, na korytarzu i na boisku. Dokarmiamy ptaki. Organizujemy i bierzemy udział w zabawie karnawałowej.
3.Prezentujemy się innym.Ekspresja: · teatralna (przedstawienia szkolne, inscenizacje dla przedszkolaków), · plastyczna (wystawa prac plastycznych), · muzyczna (koncert np. kolęd, piosenki regionalnej). Wspólna ocena naszych działań i osiągnięć.
4.Poznajemy swoją miejscowość i najbliższą okolicę.Poznajemy legendy, baśnie, tradycje rodzinne i lokalne. Poszukujemy korzeni własnego pochodzenia. Poznajemy warunki życia najbliższego otoczenia (wycieczki i rajdy).

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY DRUGIEJ

Cel wychowania: Uczeń jest samodzielny, odpowiedzialny i przedsiębiorczy.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Ma poczucie przynależności do grupy rówieśniczej.

· Szanuje dorosłych, młodszych i rówieśników, okazuje im to w słowach i czynach.

· Nawykowo stosuje zwroty grzecznościowe.

· Zna symbole narodowe, regionalne i wie, jak się wobec nich zachować.

Cele operacyjneZadania
1.Rozwijanie samodzielności, przedsiębiorczości, odpowiedzialności i wiary we własne siły.Samodzielne organizowanie i uczestnictwo w: · przedstawieniach okolicznościowych, · konkursach plastycznych, muzycznych, recytatorskich. Wdrażanie do wzajemnej pomocy „Pomóż mi, a zrobię to sam”.
2.Poznajemy zasady zachowania się w miejscach publicznych i stosujemy się do nich.Bierzemy udział w imprezach kulturalnych m.in. · spektakl teatralny, · seans kinowy, · przedstawienie operowe, · wystawa, · muzeum. Korzystamy z biblioteki szkolnej i publicznej. Uczestniczymy w wycieczkach tematycznych np. na pocztę, do ośrodka zdrowia, zakładu pracy itp. Wiemy, jak zachować się w: · środkach komunikacji publicznej, · instytucjach użyteczności publicznej.
3.Tworzymy i uczestniczymy w kultywowaniu tradycji szkoły, miasta, regionu, państwa.Bierzemy udział w ważnych uroczystościach – przygotowanie scenariuszy działań odpowiednich dla poszczególnych imprez. Poznajemy piękno naszej ojczyzny (miasta, regionu, kraju): · wycieczka krajoznawczo – turystyczna, · wyjazdy w trakcie trwania roku szkolnego.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY TRZECIEJ

Cel wychowania: Dziecko umie zachować się w sytuacjach trudnych.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Zna i rozumie pojęcia: norma, prawo, obowiązek, tolerancja, godność.

· Dostrzega i akceptuje różnice między ludźmi.

· Odróżnia dobro od zła w sytuacjach codziennych i odpowiednio reaguje.

· Zna formy odmawiania innym osobom.

· Jest świadomy swoich praw.

· Wie, do kogo może zwrócić się o pomoc.

Cele operacyjneZadania
1.Układamy KONWENCJĘ PRAW DZIECKA.Wymyślamy i układamy prawa ważne dla nas, dzieci – „burza mózgów”, „mapa priorytetów”.
2.Tworzymy MAPĘ PRZYJACIÓŁ DZIECI.Odwiedzamy osoby i instytucje wspomagające szkołę: · higienistka szkolna, · policja.
3.Przekonujemy innych do KONWENCJI PRAW DZIECKA.Zapoznajemy dzieci i dorosłych z prawami dziecka – różne formy ekspresji: · teatralna – przedstawienia, happening szkolny, · plastyczna – plakaty, gazetka szkolna.
4.Jesteśmy odpowiedzialni za własne zdrowie.Uczestniczymy w warsztatach „Nie pal przy mnie proszę”. Wykonujemy plakaty. Bierzemy udział w konkursie „Bezpieczna droga do szkoły”.
5.Zapobiegamy i likwidujemy zachowania agresywne.Potrafimy właściwie reagować na zachowania innych. Zachowujemy się zgodnie z zasadami kultury współżycia.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY CZWARTEJ

Cel wychowania: Dziecko wie, jak komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Zna i stosuje w praktyce zasady aktywnego słuchania.

· Potrafi jasno i konstruktywnie formułować wypowiedzi.

· Używa komunikatu „JA” jako zwrotu przedstawiającego odczucia nadawcy.

· Potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić swoje prośby, sądy i oczekiwania.

Cele operacyjneZadania
1.Kształtujemy umiejętność skutecznego komunikowania się.Uświadamiamy sobie podstawowe zasady obowiązujące w relacjach międzyludzkich. Uczymy się skutecznej komunikacji w rodzinie i w szkole.
2.Poznajemy zasady sprzyjające jasności wypowiedzi.Poznajemy istotę procesu komunikacji i przyczyny zakłóceń: · zabawy typu „Głuchy telefon” – analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatu i sposobu ich uniknięcia, · określenie cech jasnego wypowiadania się.
3.Uczymy się mówić, co czujemy i rozumieć uczucia innych.Uczymy się używać komunikatu JA w sytuacjach trudnych: · Ja czuję (jestem)….. – wskazanie swojego konkretnego uczucia. · Kiedy ty…., – przedstawienie konkretnego zachowania wywołującego daną emocję. · Ponieważ….. – opisanie powodu pojawienia się takich emocji u nadawcy. Poznajemy sposoby odczytywania „mowy ciała”: · ćwiczenia typu “Co mówi ta twarz”, “Co czuł, co myślał”. Poznawanie i wyrażanie uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych: · uzupełnianie zdań np.: – czuję radość, gdy…… – czuję strach, gdy…… · wyrażanie uczuć przez pantomimę, rysunek.
4.Uczymy się wyrażać prośby, sądy i oczekiwania.Uczymy się wyrażać swoje zdanie: symulacje sytuacji domowych, szkolnych pomagające odegrać role asertywnych uczniów, ćwiczenia umiejętności wyrażania i obrony swoich praw. Omawiamy różnicę pomiędzy agresją a asertywnością (pogadanka, burza mózgów). Poznajemy skutki zachowań agresywnych. Propagujemy zachowania asertywne (plakaty, przedstawienia teatralne).
5.Środki uzależniające – dlaczego?Pogadanka na temat rodzajów środków uzależniających oraz powodów sięgania po nie.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY PIĄTEJ

Cel wychowania: Uczeń zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nimi pracować.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Obserwuje własne zachowanie w różnych sytuacjach.

· Ma świadomość swoich zalet i wad.

· Dostrzega wpływ innych osób na kształtowanie własnej osobowości i drogi życiowej i potrafi w optymalnym stopniu korzystać z doświadczeń i sugestii otoczenia.

· Rozumie potrzebę zachowania krytycyzmu wobec wzorców proponowanych przez środki masowego przekazu.

· Potrafi i chce dokonywać pozytywnej autoprezentacji.

Cele operacyjneZadania
1.Obserwujemy swoje zachowania w różnych sytuacjach.Gry dramatyczne pokazujące formy zachowań i uczucia charakterystyczne dla każdego dziecka w danej sytuacji np. „Jesteśmy na niby…..” Naśladowanie rzeczywistości ukazujące zachowania własne i innych w autentycznych sytuacjach np. „I co ja z sobą zrobię?”.
2.Poznajemy siebie – dokonujemy samooceny.„Jaki / jaka jestem?” – przeprowadzamy wywiady z osobami ważnymi: rodzicami, krewnymi, przyjaciółmi, ulubionym nauczycielem. Sporządzamy mapę mentalną JA z zaznaczeniem swoich mocnych stron charakteru i działania oraz tych, nad którymi należy pracować, „Jaki / jaka jestem?”
3.Dostrzegamy świat własnych potrzeb i zasób swoich możliwości.Piszemy Księgę Marzeń i Celów (klasy, szkoły, każdego ucznia indywidualnie).
4.Potrafimy dokonać autoprezentacji.Przygotowujemy sesję reklamową „Uczeń, o jakim się marzy”.
5.Środki uzależniające – „Co w zamian?”Uczniowie poznają formy spędzania wolnego czasu inne niż branie narkotyków. Uczniowie uczą się odmawiać.

PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH DLA KLASY SZÓSTEJ

Cel wychowania: Uczeń potrafi planować działanie i przewidzieć jego efekt.

Efekty działań wychowawczych:

Uczeń:

· Rozumie wagę wyznaczania sobie celów, potrafi je precyzować i dąży do ich osiągnięcia.

· Ma poczucie sprawstwa.

· Analizuje i modyfikuje swoje działanie w zależności do potrzeb.

· Potrafi dokonywać samokontroli i samooceny.

Cele operacyjneZadania
1.Planujemy swój czas pracy.Zawarcie kontraktu naukowego z sobą samym, analiza własnych potrzeb i zainteresowań, wyznaczenie sobie celów krótkoterminowych (na miesiąc), długodystansowych (semestr, rok) i określenie sposobów ich realizacji, ustalenie planu zajęć (praca z planem lekcji). Linia czasu – wizualne przedstawienie zamierzeń i umiejscowienie ich w czasie.
2.Planujemy swój wypoczynek.Szkolna giełda pomysłów – przedstawiamy ciekawe formy spędzania wolnego czasu w naszej okolicy. Wyjście klasowe do instytucji kulturalnych np.: kina, teatru, na wystawę: · analiza repertuaru, · wyznaczenie terminu, · wyznaczenie sposobu dojazdu lub trasy pieszej, · ustalenie kosztów, · przygotowanie “przewodnickie” (wiadomości, informacje, ciekawostki).
3.Kontrolujemy i oceniamy swoją pracę.Zapoznanie ze sposobami oceny pracy – np.: analiza oczekiwań i efektów w odniesieniu do celów krótkoterminowych. Opracowanie „Poradnika ucznia” – zapisywanie pomysłów na realizację celów wykreowanych w trakcie „burzy mózgów” i dostosowanie ich do różnych zamierzeń dzięki dyskusji (forma gazetki ściennej).
4.Poznajemy przyczyny i skutki sięgania po środki uzależniające (papierosy, alkohol, narkotyki).Opracowanie listy znanych dzieciom przyczyn i skutków używania tych środków („burza mózgów”, dyskusja, prelekcja). Praca w grupach nad wymyśleniem sloganów, haseł promujących „zdrowy styl życia” – pojawienie się tych haseł na terenie szkoły.
5.Podsumowanie 6-letniej nauki w szkole podstawowej.Uczniowie dokonują oceny swojej szkoły – wypisanie mocnych stron, pozytywów. Wystawa prac plastycznych, reklama szkoły sporządzona przez 6-klasistów.